Wednesday, August 23, 2017

4 Design Dalam Rumah Yang Kena Buat Dulu Sebelum Tua



Ramai orang sekarang ni beli rumah 2 tingkat. Masa muda ok la nak turun naik tapi bila tua memang dah tak larat dah.

SEDIA AWAL. Seeloknya 10 tahun sebelum umur anda 50 tahun. Antara LANGKAH yang perlu anda buat;

1. TANGGA

Kalau boleh biarlah tangga kita selebar 70 cm. Paling baik kalau ada handrails kat dua-dua belah. Senang nak pegang. Tak tahu macam mana? Alaaa senang je...macam kat hospital tu 😉

2. PINTU DAN TINGKAP

Kalau ada duit lebih, tukar la pintu dan tingkap rumah kita sebab bila kita dah tua mungkin kita akan guna kerusi roda atau stretchers. Memang kena ada ruang yang besar.

Pastikan lebar pintu 80 cm dan pastikan ruang depan pintu mencukupi dalam 1.2 sq meter dan 1.5 sq meter. Pintu tu pula biarlah yang senang nak buka. Kena ingat orang dah tua tenaga dah tak banyak.

Sama juga dengan tingkap. Pastikan tingkap tingginya 69cm dari paras lantai.

3. BILIK AIR

Bilik air ni lagi sensitif sebab licin. Pastikan tiling anti licin. Kalau boleh biar ada tempat pemegang. Senang nak berpaut. Tak tahu macam mana. Senang je. Imagine bilik air kat hospital macam mana, so macam tu la bila nak buat.

Pintu bilik air pun perlu lebar. Bina titi di pintu masuk. Senang nak tolak kerusi roda. Bilik air pun kena ada ruang yang luas. Mudah nak letak kerusi. Jangan lupa hot shower. Orang tua pun macam baby. Kena mandi air panas.

4. SUIS ELEKTRIK

Kalau boleh biarlah suis rumah kita dibuat setinggi 70cm dari paras lantai. Mudah kita nak tekan dan kita takkan susahkan orang lain nak buka lampu.

Mudah kan😁. Bila umur meningkat tua, kita bukan hanya perlu sedia kewangan yang kukuh tapi rumah pun kita perlu bersedia.

SHARE pada kawan-kawan jika bermanafaat.

Zeela Lamin
Real Estate Negotiator
Propland Consultancy

#zeelalamin
#perundinghartanah
#propland
#yourpropertypeople
#realestateagent

No comments:

Post a Comment