Wednesday, October 28, 2015

Mati Itu Pasti



Assalamualaikum buat teman-teman semua. Semoga semua sihat-sihat belaka. Alhamdulillah saya juga sihat. Anak-anak dan suami juga sihat. Hari ini saya dalam keadaan yang terperanjat dan sedih apabila mendengar kematian kenalan arwah adik ipar saya. Saya sedih dan sebak. Perasaan yang sama ketika mendapat tahu adik ipar saya telah meninggalkan kami semua. 

Saya dapat tahu beliau meninggal dunia pagi tadi akibat kemalangan jalan raya.Saya sebenarnya tidak berapa mengenali beliau tetapi sewaktu arwah adik ipar hidup, arwah sering bercerita tentang beliau dari mula belajar di RMC, UKM dan kemudian mempunyai perniagaan minyak sendiri. Saya kagum dengan dedikasi dan pencapaian beliau. Sewaktu arwah adik ipar saya meninggal, beliau hadir dari awal sehingga arwah di bawa ke Kota Tinggi pun beliau ikut. Beliau banyak berjasa kepada adik saya dan anak-anak buah saya. Mungkin keikhlasan beliau dapat saya rasa membuatkan hati saya dengan sendirinya sebak dengan berita ini. Beliau memang seorang yang sangat baik.

Tiada siapa sangka bukan dengan umur yang sangat muda, beliau telah meninggalkan semua orang. Meninggalkan keluarganya. Sungguh mati itu pasti. Saat ia datang, kita tidak mampu menangguhkan kematian kita. Beruntunglah bagi sesiapa yang sentiasa mengingati mati.

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
Al ‘Ankabuut 29:57

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.
Al Anbiyaa’ 21:35

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.
Ali ‘Imran 3:185

Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Ali ‘Imran 3:102

Oleh itu ambillah peluang hari yang masih dipinjamkanNya atas diri kita ini untuk memastikan kita tidak sentiasa di dalam kerugian.

Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.
Al ‘Ashr 103:2-3

Maka sembahlah olehmu (hai orang-orang musyrik) apa yang kamu kehendaki selain Dia. Katakanlah: “Sesungguhnya orang-orang yang rugi ialah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pada hari kiamat.” Ingatlah yang demikian itu adalah kerugian yang nyata.
Az Zumar 39:10-15

No comments:

Post a Comment