Saturday, December 5, 2015

Kalau Kita Rasa Kita Boleh Lakukan, Maka Kita Boleh Lakukan


Assalamualaikum kawan-kawan. Sedang buat apa? Dah makan? Saya baru lepas makan dengan keluarga. Hari ini kami jalan-jalan di Bangi dan kebetulan dekat dengan IOI Mall, maka kami singgahlah sebentar.


Wahhh, itulah 'first impression' saya. Kagum dengan pembangunan. Menarik juga IOI Mall ini. Saya terasa macam masuk indoor game di Genting Highlands.


Berjalan, makan dan window shopping. Jalan-jalan dan terlihat ada Ice Skating. Irfan dan Danial sukalah sebab masa 'boys outing', Irfan dan Danial main Ice Skating di Sunway Piramid.


Kami lihat sebentar mereka bermain Ice Skating di IOI Mall. Ada yang dah professional, ada yang baru belajar. Apa yang saya lihat, mereka yang baru belajar pasti akan jatuh. Tak mungkin takkan jatuh. Jatuh itu pasti dalam Ice Skating pada permulaan.


Dalam kisah Ice Skating adalah pelajaran KALAU KITA RASA KITA BOLEH LAKUKAN, MAKA KITA BOLEH LAKUKAN. Pasti ada perasaan takut. Pasti risau akan apa saja perkara yang bakal berlaku yang kita tidak tahu. Perasaan berdebar-debar pasti ada.
Macam Ice Skating, kalau kita takut jatuh, kita takkan pandai main Ice Skating kan? Maka, sama saja dengan bisnes atau apa saja perkara baru yang ingin kita lakukan dalam hidup kita. Pasti ada perasaan takut. 


Pengajarannya adalah JANGAN TAKUT. Buat saja. Buat, buat dan buat. Dalam tempoh kita buat akan ada terhantuk dan buat silap.


Itu saja kawan-kawan. Semoga ianya membantu kawan-kawan. Bak kata pepatah "Kalau Tak di Pecahkan Ruyung, Manakan Dapat Sagunya"


Salam ceria