Thursday, December 31, 2015

'Back To School' - Saya Meneruskan Legasi Mama

Persekolahan 2016 hampir bermula. Saya pasti semua ibubapa sedang sibuk menyediakan kelengkapan sekolah anak-anak. Saya juga tidak ketinggalan.

Alhamdulillah, seperti biasa setiap tahun saya akan mencari ruang masa bagi menyiapkan kelengkapan sekolah anak-anak. Jika dahulu saya sibuk bekerja, kini saya sibuk menguruskan butik online saya. Saya akan cuba pastikan ianya bukan alasan bagi saya menjalankan tanggungjawab kepada anak-anak.

Hampir memasuki 7 tahun saya menjalankan rutin ini setiap tahun. Memandangkan saya ini amat cerewet dalam setiap perkara, saya akan sentiasa mencari solusi setiap masalah yang anak-anak saya hadapi.

Balut buku, tandakan stiker berwarna untuk tahu ini buku Irfan atau buku Danial dan sediakan jadual atas setiap buku teks Irfan dan Danial. Ianya suatu kerja yang sangat rumit dan menuntut kesabaran pada pandangan saya tetapi ianya memudahkan saya dan anak-anak dalam jangka masa satu tahun persekolahan.

Kali ini saya tandakan sekali stiker warna untuk hari-hari persekolahan. Memudahkan Irfan dan Danial untuk menyusun buku mereka sendiri. Mudah bukan.

Jahit lencana dan nama dah menjadi rutin juga buat saya sejak Danial darjah 1 lagi. Ianya sukar pada mulanya. Sampaikan sakit jari-jari saya tapi saya selalu cakap pada Danial dan Irfan.

"Mama jahit ni with full of love from mama heart tau" bilang saya sambil tangan menyentuh dada kiri saya. Danial dan Irfan tak jawab apa pun. Hanya menganggukkan kepala saja.

Dulu mama saya lagi hebat siapkan barang-barang sekolah. Bukan hanya tampal lencana tapi siap jahit nama lagi di baju sekolah, kain sekolah dan seluar dalam pun mama jahit nama juga. Masya Allah, mama memang sangat teliti.

Beginilah rutin seorang ibu apabila sekolah bakal bermula. Kasih sayang bukan hanya dengan wang ringgit tetapi sedikit perhatian juga telah memberi kepuasan kepada anak-anak. Kita kan pernah menjadi anak-anak, jadi kita boleh tahu dan boleh rasa ibubapa kita ambil berat akan kita atau sedang abaikan kita. Akhir kata, semoga 2016 akan memberi yang lebih baik kepada kami sekeluarga.

No comments:

Post a Comment